Men tänk de som röker och är överviktiga, hur skall det gå för dem??

Jag såg ett tv-program häromdagen där de pratade om normer och vad som är socialt accepterat i dag i vårt samhälle. Programmet i sig handlade om fetma och om hur farligt det är att vara just överviktig. Men så var det en man (en professor) som pratade om hur accepterat det är att klanka ner på rökare (jag har själv varit stor stor rökare i 14 år fram tills för ett år sedan då jag kom på idéen att prova plåster och tuggummin så jag funderade lite extra på det). Han pratade om hur ok det är för vilt främmande människor att klaga på folk som röker. I just hans fall så hade han suttit på en restaurang med en massa främmande människor efter en konferens. Vid hans bord så hade det suttit en kille som hade tänt en cigarett. Innan han ens hade hunnit dra sitt första bloss så var det en trevlig man vid bordet som hade börjat en utläggning för rökaren om att han borde sluta med det för det gör att han luktar illa, kroppen tar skada av det, han kommer att dö i förtid, och att han kommer få rynkor tidigare. Inget att reagera över tyckte han (och jag) det händer ju jämt. Men bredvid den mannen så sitter det en kvinna som är grovt överviktig berättar han, men till henne är det ingen som vågar säga något i form av - men gud så du ser ut kvinna, sluta ät så mycket, det är skadligt för dig, du ser för hemsk ut, du kommer att dö i förtid etc. Varför är det så undrade mannen. Och jag tyckte att självklart så kan man inte säga det, det hade ju varit jätte hemskt. Men så började han argumentera och jag tänka: Är inte mat för överviktiga vad cigaretter är för rökare? Ett gift som man är fast vid, säkert vill sluta med men inte kan? Om man ser alla bieffekter av rökningen så är de inte direkt mildare än de ärr av att vara överviktig. Namnet på programmet var "fetma vår tids rökning" eller något i den stilen. Jag tror inte att det kommer att vara så accepterat i vårt samhälle att vara överviktig så länge till. Forskningen om hur farligt det är går ju framåt hela tiden. I USA så är det ju ett jätte problem med all överviktiga människor. 

Men det jag ville få fram var egentligen inte diskussionen om fetma eller om det är ok eller inte (det är ingen liten tandpetare som sitter på denna sidan skärmen och jag vet vad mamma har sagt om att kasta spjut i radhus) utan hur det kommer sig att normer kan förändras så. Det som är tabu dag kan snabbt bli ok i morgon och tvärt om. Vi människor styrs ju av vår omgivning. Betyder det att vi egentligen bara är skapade av den också, att inget är medfött? Även om vi tycker att något är fel ett tag så förändrar vi snabbt uppfattning om det är så att resten av samhället tycker att det är ok. Se bara på mode. När det först kommer ut så ser alla skeptiskt på det men 6 mån senare så går alla i det..

Kommentarer
Postat av: Adde

Fan va mycket text, orkade inte läsa allt utan ville bara säga att jag ska bli tokfull på nyår. Now you know. WOOOHOO. Ovar and out....

2008-12-19 @ 15:32:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0