Mina underbara grannar

Jag bor i ett område med väldigt mycket gamlingar. Men nu är det ett generationsbyte på gång, Det ser man eftersom det börjar bli glesare och glesare mella rullatorerna och handikapp ramperna börjar avvecklas mer och mer. Men nu när gammlingarna börjar komma i underläge i antal så måste dom tydligen börja hävda sig. Jag brukar vanligtvis komma överrens med mina grannar, gammla som unga. Men när en av de riktiga ruggugglorna börjar med helt orimliga diskussioner klockan åtta en måndagsmorgon innan jag har fått i mig frukost så svartnar det för mig. Jag har även slutat röka för tre veckor sedan och har fortfarande lätta abstinens då jag inte längre får min lugnande dos av nikotin tillsammans med mitt frukost kaffe. Men i alla fall, den senaste tiden har jag börjat gå upp lite tidigar på morgonen, ta en kopp kaffe och sedan går ner på gymmet  (eller kanske snarare motionsrummet) som ligger vägg i vägg och springa en halvtimme innan frukost (jag behöver all hjälp jag kan få för att bli människa innan klockan tolv). Jag har hund så i vanliga fall brukar det bli en timmes promenad men nu är han på semester hos föräldrarna på landet i en, eller kanske två, månader så då är det inte så frestande att gå ut själv i skogen. Men i alla fall, jag kom ner halv åtta för jag vet att pensionärsmaffian brukar dyka upp klockan åtta och då är det stenhårda på att man max får vara 10 min per maskin, annars blir man lynchad. Men i morse tog det lite längre tid att komma igång pga av att dom städade gymmet så vi kom inte i gång förrän kvart i, men det var lugnt trodde jag. Upp på bandet i alla fall och började min powerwalk med handtlar i händerna och musiken på högsta volym i öronen. Detta gjorde att jag missade en av de söta pensionärerna som kom in, Jag var ju helt uppe i musiken. Så hon går bort och sätter sig på en cykel och börjar trampa. Efter en stund så ökar jag farten och börjar springa i stället. Då hör jag att det är någon som skriker något men antog att det inte var till mig och fortsätter. Två sekunder senare så har jag en rabbiat pensionär som står och skriker vid sidan av mig. Jag har aldrig sett en tant röra sig så fort. -NEJ NU FÅR DET VARA SLUT PÅ DUMMHETERNA, DU KAN ABSOLUT INTE SPRINGA PÅ LÖPBANDET!!! kom det ur munnen på den annars så söta lilla tanten som nu snarare såg ut och lät som Godzilla med rödsprängda ögon och fradgan sprutandes ur munnen. -.Ursäkta? var allt jag fick fram. -Du måste ju förstå förstå att dessa banden går sönder om man springer på dom, och sedan är det max tio minuter per maskin som gäller och jag kan se att du har överskridit den tiden för länge sedan vrålar den lilla damen.  -Nu måste du skämta med mig? Detta är ett LÖPBAND, det är meningen att man skall springa på det.  Nu börjardet koka i tanten -Det klarar inte det, det blir för tungt och här på väggen står det GÅNGMATTAN, det betyder att man skall GÅ på det! -Men söta lilla du (jag la även till med den väldigt förstående blicken som man användernär man pratar med ett barn) Det är bara för att förklara så ni skall förstå att man inte får gå på bandet när det står stilla, och denna maskinen är gjord för en person på 120 kg och jag kan säga att det skulle krävas en del innan jag kommer upp i den vikten. Och nu är det så här att det finns en löpmaskin till rätt vid sidan av mig, om du nu har så bråttom så kan du ju alltid starta upp den, det är enkelt, bara att stoppa in sladden i väggen och trycka på den röda knappen. - Jaha varför tar inte du den då? -För att jag står här nu, jag orkar verkligen inte ha denna diskussionen med dig nu. Men är det problem så kan du ju alltid ta upp det med vicevärden så kan du ju samtidigt be honom att förklara innebörden med lappen på väggen avslutade jag med, stoppade lurarna i öronen igen och fortsatte springa. Då trodde jag att tantens sista stund var kommen, det såg ut som hon skulle drabbas av en stroke vilken sekund som helst. Men tror ni att hon gav sig där, nejdå, nu tillbringade hon 10 min med att beklaga sig till det stackars paret som försökte få avklarat sin morgonträning vid sidan av dem. När jag sedan var klar tillbringade hon ytterligare 10 min med att gnälla, då vart jag förbannad och förklarade för henne att hon hade fel samtidigt som jag gav henne instruktionsboken till maskinen där det stod att det var ett löpband. -Denna är felskriven, eller så är det för en annan maskin. Våra maskiner skall man gå på. Suck! Det var nu jag gav upp och promenerad hem i stället och lagade gröt.. Frukost är underskattat :-) Nu skall jag cykla till universitete, har förläsning snart..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0