idiotiska fakturor

Restaurangen som jag jobbar på är av den mindre, franska modellen. Gästerna som kommer är för det mesta äldre folk som är sugna på en liten löksoppa efterföljt av en plankstek eller en tournedou. Stämningen där är soft och väldigt laid back ( i vart fall bland oss tjejer som jobbar i servisen). Igår så var vi 4 som jobbade eftersom vi hade två stora sällskap som skulle ha full packe med förrät, varmrätt, dessert och avec.. Stundvis så var det faktiskt ganska mycket att göra men gästerna var väldigt nöjda. Notorna slutade på runt 16000 och 15000 men eftersom detta är Sverige och företagen snåla och allt skulle faktureras så slutade vi med 0.00 kr i tips. Yippi!! Hade detta vart i norge så hade man kanske fått in mellan 2000-3000kr i tips. Det är sjukt hur mycket det kan skilja. En servetris i Norge kan tjäna mer än en ingenjör gör i Sverige (vi har jämfört). 
Jag är så glad att jag har flyttat hem och gått från att ha bra ekonomi till att leva på existens minimum. 7400 kr i månaden, kan någon förklara för mig hur politikerna tänkte där. Jag har hört att studiebidraget inte har höjts sedan 70-talet.. Men vad politikerna har missat är att bara för att studiebidraget inte har höjts så betyder inte det att inte hyror, mat, och allt annat heller inte har höjts..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0